måndag 3 augusti 2015

Igång igen med guidningar

Förra året, 2014, blev det endast någon enstaka guidning för mig på våren. Sedan skadade jag mitt ben och fick avboka resten av inbokade guidningar och lämna över dem till guidekolleger.

I våras gjorde jag en guidning med skånska gäster i Ronneby. Jag tackade nej till tre dagars heltidsguidning på tyska och bestämde att sommaren fram tills nu skulle vara ledig.

Men idag har jag guidat i Heliga kors kyrka och i Brunnsparken. 
I kyrkan finns flera epitafier, minnestavlor över borgare som har varit verksamma och betydelsefulla i Ronneby och som har skänkt epitafierna dit. Det märkliga är att även de i familjen som var döda när tavlan målades finns med. De kan då ha kors i händerna eller blomsterkransar på huvudet. Här är ett av dem.



Brunnsparken är alltid lika prunkande, men idag var den helt fantastisk med bland annat blå hortensior och röda begonior och rosorna i rosenträdgården. Det var lite svårt att fotografera i ljuset för vi var där sen eftermiddag.


Inga kommentarer: