söndag 29 juli 2012

Lång dag i regn och historisk miljö

Idag har jag varit långt med gruppen jag guidade. Det var folk från Bingoalliansen från en plats på västkusten. De spelade hjulbingo, så varje gång bussen stannade skulle någon ut och se hur hjulet stod. Jag var inte med, för jag spelar totaldisciplinerat och går aldrig i något avseende över spelbudgeten.

Efter guidning i Heliga kors kyrka i Ronneby och busstur till fallen vid Mor Oliviagården fortsatte färden till Brömsebro och Fredsstenen till minne av freden i Brömsebro 1645.


Från Brömsebro for vi vidare till Kristianopel, som en gång anlades som försvar mot svenskarna av den danske kungen Christian IV. Den höll inte måttet och redan 1611- 11 år efter grundandet- brändes staden ner av svenskarna ledda av den 17-åriga kronprinsen, blivande kung Gustav II Adolf.
Från 1658 är Kristianopel svenskt, men 1677 intog danskarna den, och då beslöt kungen att staden skulle brännas. Invånarna tvångsförflyttades senare till den nyanlagda staden Karlskrona.

Via Torhamn gick färden vidare till Karlskrona, där gruppen först åt lunch och sedan visade jag dem världsarvet med kyrkorna; Trefaldighetskyrkan, Fredrikskyrkan, Amiralitetskyrkan med Rosenbom och den lilla Nils Holgersson statyn, klockstapeln, Kungsbron, Örlogsbasen. Vi såg också de små husen på Björkholmen och Brändaholm. En intressant sak var att en av deltagarnas mormor hade stått modell till Fiskargumman på torget.

Vi hann också med ett besök på Utsiktsplatsen och på vägen till Ronneby var vi ute på Hasslö, där vi såg Hjortahammars gravfält och statyn av folkbildaren, författaren och riksdagspolitikern Fabian Månsson.

I Ronneby körde vi sedan till hamnen vid Tarkett och ut till Ekenäs för att gästerna skulle få se en glimt av Karön, innan jag lämnade dem vid Ronneby Brunn för vidare aktiviteter under kvällen.
En pigg och annorlunda grupp!


Hamnen i Kristianopel.



Inga kommentarer: